måndag 24 augusti 2009

the winner takes it all

den långa väntan är äntligen över, upplösningen på bostadsletandet är nära, alldeles snart kan ni slappna av och andas ut, så häng med...

när jag i förra veckan uträttade en av mina vanliga kvällsaktiviteter, nämligen att leta i myllret av seriösa samt oseriösa boendeannonser som finns
på www.craigslist.ca, hittade jag något som lät lite bättre än allt annat. ett litet hus med bra läge i ett trevligt område med diskmaskin, uteplats och stort ljust kök med köksbord. var bara tvungen att se trots att det var lite dyrare än vad jag tänkt. så i lördags när jag kom dit var det kärlek vid första ögonkastet (klyscha nr.1), det kändes precis som att komma hem (klyscha nr.2). som ni säkert förstår är dessa känslor inget jag har upplevt vid tidigare husvisiter så jag kunde ju inte annat än säga "when can I move in?". Ett litet problem kvarstod dock, jag var ju självklart inte den enda som varit där och tittat utan jag fick nöja mig med ett "nice to meet you" och "we'll get back to you". jag lämnade ändå det där lilla huset med känslan av att detta kommer bli bra, klart att det är jag som ska bo här, det kändes ju så rätt. några nervösa timmar senare fick jag ett telefonsamtal, "you are the chosen one". bingo, jag vann, yes!! så nu har jag tackat ja, väntar på ett kontrakt som ska mailas till mig från min blivande hyresvärd som för övrigt är någon slags sailor och befinner sig på de sju haven i turkiet. så om inte förr kommer jag att flytta in den första september och då kommer jag sprida min adress till alla så det är bara att börja vässa pennorna därhemma för jag har hört att brevskrivande är riktigt hett just nu, det är det senaste:)

annars har jag ägnat mestadels av helgen åt vancouver. jag och rozanne, en sydafrikansk tjej från labbet, har testat canada line vilket är den nyöppnade metrolinjen som tar en från downtown hela vägen söderut till flygplatsen. ojoj, ni må tro att det var spännande. man har ju åkte lite metro tidigare i sina dagar men inget går upp mot canada line. det var sjukt stor uppståndelse förra veckan när den öppnade, jippo vid varje station och folk som stod och köade i timmar för att få sig ett gratisåk. det är ett spännande liv man lever här borta:)

nä nu gott folk när det är dags för er att släpa er upp ur sängarna tänkte jag faktiskt göra raka motsatsen. ha en fin dag.

över och ut, det löste sig tillslut:)


9 kommentarer:

  1. Lisa! Är det sant? Kajsa och jag har varit så oroliga för dig. Så långt från Mariaplan och inget kan vi göra. Men nu känner vi att vi kan andas ut. Och ett eget hus till på köpet. Vi har jättemånga fina pennor som vi bara längtar efter att få använda. Kramar från Åsakajsa

    SvaraRadera
  2. Grattis Lisa! snyggt jobbat!
    kram på dej

    SvaraRadera
  3. Det låter ju supernajs detta! Grrrattis! :)
    Stor kraaaam!

    SvaraRadera
  4. hej! Blir så glad av dina rader! Du lyckas alltid få mig att skratta högt.. och bli en smula rörd. Pennan är vässad. kram

    SvaraRadera
  5. gillade det avslutande rimmet. mer sånt! får man handskrivet i retur? Kramar

    SvaraRadera
  6. Åh vad roligt det är att läsa om vad som händer i ditt liv i Vancouver! Vad skall ditt projekt handla om? Stort grattis till bostaden! Visst är det ångestfyllt att inte ha någonstans att bo, att dela bostad med handledaren låter inte riktigt ultimat...

    Jag letar febrilt efter bostad i min blivande hemort Hamar, inte det lättaste eftersom jag skulle vilja flytta in inom typ 1 vecka. Dags att söka norsk legitimation så jag kan få den omtalade farmacevtlönen ist för teknikerlön. ser fram emot ditt besök under nästa termin!

    SvaraRadera
  7. vilken fin och canadensisk layout du gjort på bloggen! puss på dig, nu ska det sovas på fridkullag.

    SvaraRadera
  8. Hallåå??? bloggaaarn??? var äääär duuu??? :P

    SvaraRadera
  9. dags att uppdatera? antar att du har att stå i där borta...

    SvaraRadera