onsdag 19 augusti 2009

vart ska man bo?

sitter på starbucks och har precis tryckt i mig en iste. jag är på jakt efter någonstans att bo och har idag två visningar inbokade. den första visningen gick åt skogen, en halvtimma innan vi skulle ses fick jag ett mail där det stod att rummet redan var upptaget. det fanns dock igen möjlighet för mig att läsa det mailet eftersom jag då var på bussen påväg till lägenheten. när jag buzzade på dörren var det ingen som släppte in mig. naiv som man är tänkte jag såklart att ringklockan var trasig men det visade ju sig som sagt att jag hade blivit dumpad utan att ens få en chans. det är hårda bud på bostadsmarknaden här:) så nu väntar jag på visning nummer två. hoppas att det går bättre denna gång. eftersom jag letar efter boende innebär det att jag fortfarande bor kvar hos min handledare ed. det funkar okej men är verkligen inte en idealisk situation. det blir lätt lite för mycket ed när man både jobbar ihop och sen bor ihop. fast på jobbet ser jag inte så mycket av ed, han är väldigt upptagen och jag har fått en känsla av hur det kommer bli i höst. tur då att det finns så många andra duktiga människor som säkert inte vill annat än att hjälpa en för tillfället tokförvirrad liten svensk studenterska. de tre första dagarna på labbet kan sammanfattas som HJÄLP!!! Immunologi är komplicerat, jag har massvis att repetera plus att mina lab-skills känns lite ringrostiga. Som grädde på moset tillkommer det faktum att allt sker på engelska, så klart, konstigt vore väl annars och jag känner nog att även min lab-engelska är ringrostig. för att inte tala om min "hey-man-awesome-right on-cheers-man-awesome"-engelska som inte är helt stabil när det kommer till fikapaussnacket med kollegorna. som ni förstår har jag en hel del problem att brottas med men jag jobbar på det.

några timmar har gått och jag har varit på visning nummer två. det gick mycket bättre denna gång, fick till och med komma in och se stället:) det var ett jättefint hus med veranda, centralt men i ett lungt område. i huset bor 10 tjejer, väldigt socialt och ganska stökigt. jag tyckte dock att det var charmigt, enda problemet är bara att jag inte kan flytta in förrän första oktober. det känns som en evighet tills dess, vill flytta nuuuuu. får se om jag kan lösa något för september eller om jag måste leta vidare?

jag lämnar er nu, famlandes i blindo. vilken cliffhanger!! vart ska lisa bo? missa inte nästa inlägg på uppdrag:vancouver

över och ut

1 kommentar:

  1. Hahaha, mycket spännande och roande inlägg! I'm sooo proud of you! Du sköter ju bloggandet finemang. Jag är totalt fast! ;) Knepigt det där med boendet. Tjejhuset kan ju bli sköjigt men det är klart att jag förstår att du inte vill bo med din handledare i en dryg månad till... Hm..leta lite till, du hittar nåt! Kanske ett killhus istället! DET hade varit nåt det!
    Låter som en utmaning med labbråttor och engelska. Men tänk bara vad duktig du kommer vara när du kommer därifrån? Då kommer du föra dig med värsta slangengelskan för att inte tala om att du blir kung på immunologi!!! You will rock giiirl! Fast det gör du förstås redan i min värld...
    Stora kramen från ett, idag, soligt Gbg

    SvaraRadera