fredag 9 oktober 2009

penticton, hockey å lite musik

sitter på jobbet och längtar ut. det är fredag och ganska exakt nu så landar päronen i vancouver. som en liten bonus är det thanksgiving denna helg så måndag är en helgdag, åh ljuva långhelg. förhoppningsvis blir det soliga fina höstdagar så mina favvoställen kan visa upp sig från sina bästa sidor.

senaste veckan har varit hektisk, mycket jobb och mycket rolig fritid. förra helgen var jag i penticton och hälsade på hannah, en inföding som jag reste runt med på filippinerna för något år sen eller så. hon bor i en liten stad i underbara okanagan valley, vilket brukar kallas kanadas napa valley. det tog sju timmar på greyhound buss att ta sig dit så om man glömt bort hur stort detta land är blir man snabbt påmind. men det var en trevlig bussresa, fick se storslagna vyer och snötäckta skogar. helgens höjdpunkten var självklart att besöka de små vingårdarna och smaka av dess sortimentet. vi hann även med farmers market på lördagsförmiddan där man kunde få tag på lokalproducerade matvaror och lokalodlade grönsaker och frukter. på lördagskvällen gjorde vi stan kan man säga, playboy party på the mule, hetaste nattklubben i stan. kändes lite som en blandning av vetlanda stadshotell och eriksgården så ni kan förstå att jag trivdes.

i måndags var det dags för vancouver canucks första hemmamatch för säsongen och självklart var man på plats. tyvärr blev det förlust vilket kanske förklarar varför den förväntade höga stämningen lite uteblev. men det var kul att se sedinbröderna å bli lite patriotisk bland alla galna kanadensare. roligt att höra när de presenterade sig på klockren svengelska, då var man såååå stolt.

i tisdags fortsatte jag på temat svenskpatriotism när jag tillsammans med några vänner gick på spelning med loney dear. de spelade på biltmore cabaret som påminde mig om jazzhuset med röda plyschväggar och dunkel belysning vilket spädde på min göteborgspatriotism. för att inte tala om min smålandspatriotism eftersom loney dear härstammar från jönköping. en mycket trevlig kväll var det utan tvekan.

i onsdags hade jag och mina roomies en pre-thanksgiving middag eftersom anna ska spendera helgen i toronto. eftersom ingen var speciellt sugen på att laga kalkon (tar tydligen minst tre dagar att tina)gick vi ut på sydostasiatisk restaurang och åt icke-thanksgivinginspirerad mat i form av nudlar. vi får se om det blir någon kalkon till helgen kanske. till dessert blev det twinkies, något som jag nu kan bocka av från min "sakermanäterpåamerikanskafilmer"-lista. ingen hit, vilket jag hade kunnat räkna ut bara genom att titta på förpackningen. skulle kunna beskrivas som halvtorr sockerkaka med lite vitt sockersött kladd i mitten, individuellt förpackade med ett hållbarhetsdatum som inte kommer passeras det närmaste decenniet.

nu är det dags för lunch, sen tänker jag fly fältet å ge mig ut i det fina höstvädret.

över och ut, helg på lut

6 kommentarer:

  1. Hej Lisa! Allid lika skoj när du har ett nytt inlägg att bjuda på :-) Vilken fullspäckad vecka du har varit med om. Skoj att du hälsade på en vän, hon måste ha blivit jätteglad!!!
    Kan även tänka mig att det var häftigt att se en hockeymatch live, det är ju lite större där om man säger så...
    Vad mysigt att föräldrarna kommer o hälsar på! Hoppas ni får det underbart!
    Här skiner solen just idag, vilket är härligt! Det börjar bli lite kallare nu, men det är ännu behagligt faktiskt. Jag är tacksam för varje dag det räcker med höstjacka istället för vinterjackan...
    Tänker på dig! Ha en härlig helg! Kram Kram

    SvaraRadera
  2. Hej! Alltid lika kul med en uppdaterad blogg!
    Du verkar ha det bra, och verkar ha mycket att stå i, som vanligt! Kul att mamman o pappan kom på besök, hur länge stannar de? Hoppas ni får det fint, är det hörsigt och mysigt i canadickernas land?
    Igår var vi på höstpromenad i skogen med kaffe och mackor och en väl påpälsad edith!
    Nu ska jag laga middag, så får vi se om vi ses på skypen senare, det kan ju vara så att du har annat för dig. ta hand om dig! kramar

    SvaraRadera
  3. Halloj! Ah vad harligt du verkar ha det, superfina bilder ocksa! Det dar med att langta ut i det vackra vadret kanner jag till. Har ar det ca 20 grader och sol ute nu och jag sitter har inne. I labbet utan fonster. Framfor datorn. Core-hours ar 10-18 har sa man slipper verkligen se solen pa hela dagen. Uff. Det har iaf varit langhelg har sa da passade vi pa att vara ute mycket. Sa harlig stad detta! Du maste aka hit nangang!
    Iaf, mitt projekt gar bra hittills men vi har tydligen inte kommit till delarna dar det gar at skogen an. Men jag haller tummarna! Sen har jag lart mig Hiragana, ett av skriftspraken! Sweet, nu kan jag lasa vad som star pa skyltar aven och jag inte fattar vad det betyder :P
    Megakram!

    SvaraRadera
  4. Nice med thanksgivning! Håller själv på att rösat om vart vi ska äta Julbort med jobbet! Kram grace

    SvaraRadera
  5. jag igen, ville bara påminna om att det nu har gått en tid sedan du skrev sist... för jag o edith undrar vad du gör. idag har vi fikat med tjejorna lina & fridaho och anders. trevligt! edith fann sig snabbt och tryggt i anders stora famn :) hoppas allt är bra! kramar i massor

    SvaraRadera
  6. Heeej Lisa!

    Jag har helt missat din blog fram tills nu! Fööörfäärligt! Riktigt dålig stil av mig. Jag har verkligen undrar varför jag inte har hört något om dig på siståne, men det är ju för att jag helt missat din blog här. Visste ju egentligen att du skulle lägga upp en blog, men missade den i farten.

    Hoppas allt e bra med dig Lisa!! Det ser ut som om du har det spännande i Le Canada ; ) Trekking och fint hus bor du också. Sen såg jag ju att du har och ska få massor av besök. Vad roligt!

    Nu ska jag följa din blog mycket bättre, jag lovar!!

    Kramar från Anna D

    SvaraRadera