måndag 26 oktober 2009

härliga höstdagar

det finns en ammande kvinna i sydvästra sverige som varje dag kollar denna blogg för att se om den har uppdaterats. så tröttsamt det måste vara att följa en blogg som sällan får nya ord. därför kommer det nu lite nya fräscha sådana, med en extra tanke till min kanske trognaste läsare.

när jag gick till jobbet idag var det strålande solsken, kyligt så det rök ur munnen och snötäckta bergstoppar som omringade staden. hösten har kommit hit på riktigt vilket märks på sprakande färgglada träd, mörka kvällar när vinden viner, dagar då regnet aldrig tar slut eller dagar när solen värmer ansiktet i den annars kyliga höstluften. mer eller mindre alla gator i vancouver kantas av träd som dessa dagar gör promenaden till jobbet lite lättare. för att inte tala om husen som har smyckats ut inför halloween. skelett hänger i träden, gravstenar är uppställda på gräsmattan och det är spöken, spindelnät och pumpor överallt .


vancouver sett från promenad till jobbet


livet har återgått till vardag nu när mamma och pappa har åkt hem. det var två väldigt trevliga och intensiva veckor vi fick tillsammans. en av höjdpunkterna var när vi hikade upp för grouse mountain. jag förstår fortfarande inte att vi lyckades ta oss upp för den inte så långa men väldigt branta "stigen". speciellt när pappa efter tre fjärdedelar säger att hans ben inte längre gör som han vill. men upp kom vi och som belöning fick vi se stan från en helt annan vinkel samt livs levande grizzlybjörnar och en över förväntan bra lumberjack-show. en annan höjdpunkt var tofino, detta lilla fiskar/surfar-samhälle som ligger på vancouver island med hela stilla havet framför sina gudomliga stränder. jag blev kär och bestämde mig genast för att flytta hit när jag blir stor. får se hur det blir med den saken men ett grymt ställe var det i alla fall. där gav vi oss ut på stilla havet, som verkligen inte gjorde skäl för sitt namn denna lördagsförmiddag, för att kolla på valar. och valar fick vi se, både humpbacks och gråval. dessutom en hel klippa med skrikande sjölejon och en mamma som krampaktigt höll sig fast i relingen medan hon matade djuren med sin frukost(förlåt mamma men jag kunde inte låta bli, vet att du bjuder på den:)). förutom äventyr på hav och land åt vi massvis av god fisk, smakade av det lokala vinsortimentet och frossade i creme brüle.


obligatoriskt elvakaffe


chesterman beach, tofino


mer tofino


i lördags var det toppenväder vilket var tur eftersom jag och lynne en och en halv månad tidigare bestämt oss för att paddla kajak just denna lördag. så vi tog bussen ut till alldeles underbara deep cove, ett litet samhälle nordost om vancouver. där hyrde vi en dubbelkajak och gav oss ut på en tvåtimmars tur. det var helt fantastiskt. fick till och med se några sälar som kom upp till ytan för att kolla läget. senare samma dag tog jag nästa buss hela vägen ut till förorternas förort, coquitlam, där natalie bor med sina släktingar. vi bakade kanelbullar så det stod härliga till å goda blev de på kuppen. men det krävdes både tid, ingredienser och tankeverksamhet innan vi kunde få en fungerande deg eftersom jästen tydligen måste aktiveras innan användning. när vi äntligen lärt oss det hemliga knepet jäste degen som aldrig förr och bullbaket var räddat.


lynne och lisa i deep cove


ahhh beautiful


mer deep cove


ingen kavlar och smörar som natalie


mmm bullar


avslutningsvis lite goda nyheter. till våren byter jag vancouver mot helsingborg. syster, här jag kommer:)

över och ut, jubel(över praktikplats)tjut


9 kommentarer:

  1. Fantastiskt lisa! Jag mailar dig omgående!!!!
    PUSSSSSSSSSSSSSSSS

    SvaraRadera
  2. Underbart Lisa! Älskar vi inte hösten?! Jag vill gärna gå gatorna, kantade med vackra träd, med dig! I tanken gör jag det! JAg är också så glad över en ny, mycket trevlig rapport från farfaraway. Det låter grymt. alltihopa! Söta famljen som elvakaffar, kanotfärd och hiking.
    Vi, jag & lill-e, är helt slut efter en dag på stan med mormor och morfar, feskekörka och lunch, och som grädde på moset en spontan kaffe med herr Nilsson som vi sprang på på avenuen. sicken dag. nu är det snart dags för greys, ska försöka få sytt Edith mössor, som alla har blivit förstora i kylan. Krymper bebishuvuden i kylan? Tänker på dig, avundas dig, och saknar dig!

    SvaraRadera
  3. Ville bara säga att det var dina föräldrar jag såg när jag åkte hem med Canada Line efter att ha vinkat av mina fräldrar. Lite komiskt faktiskt...;)
    Annica

    SvaraRadera
  4. Det låter som du har det kanonbra! Blir allt avis på alla roliga äventyr du är på. Härligt att familjen kunde komma på besök. Nu är det väl inte långt kvar på ex-jobbet? Kommer du hem till jul eller tänker du resa runt lite innan du åker hem?

    Grattis till praktikplatsen! Vad underbart att kanske kunna bo med syrran?! Tror Madeleine Andersson i vår klass var i Helsningborg. Det blir nog toppen!

    Kramar från Anna D

    SvaraRadera
  5. Hej!
    Åå, låter så underbart. Vackra bilder. Måste nog ta en tur i Kanada framöver...
    Håller med om att hösten är här, vi har satt glögg som puttrar så fint.

    Kram Grace

    SvaraRadera
  6. Wow vad fint! Forstar att du blev kar direkt. Jag blev kar bara av att titta pa bilderna och borjade smagoogla lite pa flygbiljett :D
    Jag hade tankt maila och be dig fixa lite bilder sa man fick se mer av hur du har det men sa hade du redan gjort det! Men mer ar forstas alltid valkommet. Fick du nan bild pa bjornarna?
    Imorn drar jag till Nagano och hoppas pa storslagna vyer over ett hostfargat Japan. Ska bli sa kul!

    Massor med kramar,
    /Jossan

    SvaraRadera
  7. SATAN vad gött du verkar ha det! Blir rejält avis och kände att jag måste åka dit! Hur länge är du kvar? ;-)
    Ska dessutom hem och baka kanelbullar tror jag... :-)

    Helsingborg!?? Jahaja.... det kanske är sköjigt..

    Mycket nöjd med det sista inlägget btw! Mer sånt!

    kramar från bokhandeln

    SvaraRadera
  8. inget nytt under den kanakdensiska solen? den svenska solen har gått i vinteride, men vad gör det när vi hade en sån dunderhöst? dessutom; ingen sol - värmeljus. bakar bröd. lilla e är jättesnorig och vi suger ut massor med snor (med en snorsugare, så slipper du undra ;) ) men hon har fortfarande svår att andas. svårt att vara mamman då. vad göra? fick lite hjälp av min favvis-apotekare-på-vårt-apotek. hon är rar. lugn.
    sånt får man glädjas över när min andra apotekare odlar celler på andra sidan atlanten. och arbetsterapeuten har tydligen blivit öbo. det hade kanske inte hjälp snorsituationen dock.. vem vet vad gräll har för ess i bakfickan?
    nu kan man köpa oceanöl på bolaget. synd bara att jag inte gillar de alkoholhaltiga dryckerna än. vem hade trott det? nu är nog brödet klart. saknar dig! snart kommer du hem igen, fast till skåneland... via göteborg såklart! kram o puss, snoret filtreras bort över nätet!

    SvaraRadera
  9. Bonne demi faux anniversaire Lisa!!

    xoxoxo
    Anna

    SvaraRadera